Henk op TMF: V.I.P.

Isabelle Brinkman:
Het is weer tijd voor V.I.G, very important guest en vandaag is dat Henk Westbroek en geloof mij nou, het wordt ook een Very Important Uitzending. En ook een zeer uitgebreide uitzending, denk ik.

H:
Als jij dat belooft, dan moet ik dat natuurlijk waarmaken.

I:
Nou, het gaat over muziek

H:
Het gaat over muziek en de bedoeling is dat ik zeg welke clipjes ik leuk vind?

I:
Nou, die heb je al uitgekozen, maar je mag er wat over zeggen. Bijvoorbeeld de eerste: Peter Gabriel met Sledgehammer. Dan vraag ik heel stijfjes: Waarom heb je er nou voor gekozen, Henk?

H:
Nou, omdat ik het liedje zo goed vind en die clip is wel een beetje raar. Sledgehammer is dus een ander woord voor mannelijk geslachtsdeel, zoals  Rock ‘n’ Roll eigenlijk neuken betekent.

I:
Ik leer nog wat hier.

H:

Dat mocht je vroeger niet zeggen in liedjes, dus daarom zongen ze altijd ‘Let’s Rock ‘n’ Roll’. Dan hoef je het niet zo ‘Sex voor de Buch’-achtig te formuleren. En Sledgehammer heeft dat ook, het is een heel erotisch liedje zonder dat het duidelijk gemaakt wordt en ziet het er ook hartstikke mooi uit en het is een fantastische artiest.

I:
In het algemeen vind je Peter Gabriel ook wel leuk?

H:
Ik vind het echt de beste zanger die Genesis ooit gehad heeft, want daar is hij begonnen. Hij heeft ook nooit twee keer hetzelfde liedje gemaakt. Als hij dan weer met een plaat komt, dan doet hij weer iets dat totaal anders is dan in het verleden en dan denk je ‘hoe kom je erop’, afstorten die platen van je. En zo nu en dan ontroert het me mateloos. En dit vind ik een hele
mooie clip.

I:
Dan gaan we samen even ontroert kijken naar ‘Sledgehammer’ van Peter Gabriel.

[ Video: Peter Gabriel – Sledgehammer ]
[ Video: Eros Ramazzotti & Tina Turner – Cose Della Vita ]

I:
Had ik nou niet achter jou gezocht: Tina Turner en Eros Ramazzotti.

H:
Ik vind Eros Ramazzotti een waanzinnige componist en Tina Turner die heb ik nog vele malen live zien optreden met die man die haar altijd helemaal verrot sloeg. Een goeie gitarist trouwens. Ook wel eens in Nederland en dan trad ze op in een zaal met een hoog podium en dan kwam ze altijd (Henk doet het voor) beetje gehurkt naar voren  gesprongen. Dan had ze altijd een kort rokje aan en ik stond helemaal vooraan bij het podium en dan keek ik zo recht naar boven.

I:
Droeg ze een slipje?

H:
Nee, en ik was toen een heel jong jochie, en geloofde nog dat kinderen door de ooievaar gebracht werden en daar heeft zij mij van afgebracht. Ik vind het een fantastische zangeres. En het liedje is ook ontzettend mooi, wat wil je  nog meer?

I:
Metallica zie ik wel weer bij jou

H:
Ik vind het altijd ongelooflijk wat voor power en uitstaling zo’n band heeft en met altijd heel knap gemaakte liedjes. En dit liedje ‘One’ vind ik zo aardig, want ik heb vroeger een hardrock programma gepresenteerd op Radio 3 (Vara’s Vuurwerk, HdB) met veel grunge en van die stevige dingen en Metallica was echt een zacht onderdeel daarvan. Ik houd een beetje van harde muziek  op z’n tijd en toen had je de ‘Top 100 allertijden’ van Veronica en daar mochten nooit harde nummer in staan. Toen heb ik één keer in zo’n programma gezegd ‘Ik stel nu verplicht dat alle luisteraars een kaartje sturen’ en
toen kwam hij op 1 binnen. Het nummer kwam toen op één binnen, en iedereen dacht toen dat het gefaked was, maar het was niet gefaked.  Want als ik tegen al die hardrockers zei ‘Jongens, vanavond nu allemaal een blauw overhemd aantrekken’, dan deden ze dat nog ook. Tienduizenden kaartjes naar Veronica en het nummer staat nog steeds in de overzichtslijsten zeer  hoog, maar het was als hit een zeer bescheiden liedje. Echt mooi.

I:
Dat lijkt me voldoende toelichting. We gaan nu kijken en luisteren.

[ Clip: Metallica – One ]
[ Clip: Aerosmith – Pink ]

I:
Nou de geslachtsdelen vliegen wel door de V.I.G. heen vandaag.

H:
Hoe dat zo, dit was Aerosmith?

I:
Ja, met ‘Pink’. Dan ga ik jou weer een lesje leren. ‘Pink’ is weer het vrouwelijke geslachtsdeel. Ja, dat meen ik echt. Kijk, zo leren we van elkaar.

H:
Vijfenveertig jaar en nog steeds voorgelicht worden. Ik vind het zo’n ongelofelijk goed liedje. Het is eigenlijk een soort ‘BZN’-achtig liedje.

I:
Wat zeg je nou toch weer?

H:
Ja, het is echt een ‘BZN’-achtig liedje. Als je alle orchestratie wegdenkt en alleen het melodietje overlaat en je denkt de manier van zingen weg, maar je  zou het op een piano’tje spelen, dan zou het een typische ‘BZN’ compositie zijn. Helemaal op z’n Aerosmith’s ingevuld. Ik vind ze echt de Beatles van de hardrock. Heel verstandig altijd, ontzettend mooie koortjes en die gasten hebben natuurlijk meer drugs gebruikt dan Herman Brood in z’n hele leven bij elkaar gezien heeft. En toch blijven ze dat niveau houden. Geweldig.

I:
Maar wat leuk dat je dan zo in een liedje op kan gaan, terwijl je niet eens weet waar het over gaat. Krijgt het dan niet opeens een andere lading nu je weet waar dat ‘Pink’ voor staat?

H:

Ja, ik ga er wel met hele andere ogen naar kijken. Ik begrijp opeens ook waarom er een beeld in zit van een dame met een blote borst. Maar zou dat dat ‘Pink’ niet kunnen zijn, want tepels willen ook wel eens licht roze zijn, tenminste dat heb ik gehoord hoor.

I:
Ja, maar ik denk toch niet dat ze dat bedoelen. Ik wil je niet shockeren ofzo.

H:
Als jij dat zegt, dan geloof ik je. Maar wat gaan we draaien?

I:
Alanis Morissette

H:
Ohja. Alanis Morisette. Ik ben mede-eigenaar van een café in Utrecht en de eerste keer dat ze optrad in Nederland was daar. Dat was bij ons. Ze had in  heel Europa nog niet opgetreden, ze was nog een hele onbekende zangeres, maar
een schat van een vrouw. Het is een beetje klein vrouwtje, maar met klein bedoel ik dan niet haar stem, want die vind ik echt groots en koninklijk, maar ze stond daar zo’n beetje aan de bar en ik had haar nog nooit gezien en ik ging maar eens naar die band kijken en er was daar zo’n presentatie. Een beetje zitten babbelen, en ik heb een Engelse vriendin dus ik spreek een aardig mondje Engels. Op een gegeven moment werd zij geroepen door haar band,  want ze was al drie keer aangekondigt en wij zaten zo te babbelen. En jaar later was zij op Pinkpop en ik moest daar voor de radio wat presenteren
en ik ging even goededag zeggen, maar ik kon niet meer bij haar komen, want ze was zo beroemd ze had vierendertig lijfwachten om zich heen en droeg een zonnebril en keek ook intens ongelukkig en dat is misschien ook wel de tol
van de roem.

I:
Wat zielig nou he?

H:
Ja, inderdaad. Want het was zo’n leuke meid en als je zo iemand een jaar later dan weer barstend van de zenuwen, door van die snelle boys omringt ziet, dan zijn ze totaal ontoegankelijk geworden

I:
Maar jij hebt met haar gesproken, en jij hebt met haar aan de bar gestaan.

H:
Ik heb haar zelfs na afloop gekust.

I:
Okee, dan. You oughta know.

[ Clip: Alanis Morissette – You oughta know ]
[ Clip: George Michael – I want your sex ]

I: Het moet niet gekker worden met dat sex van jou he?

H:
Ja, zo heet dat liedje toevallig. ‘I want you sex’, helemaal niet persoonlijk opvatten. Ik ben heel gelukkig samenwonend. Maar ik vind George Michael een ontzettend principiele man. Ik heb hem een keer ontmoet en hij schrijft vijf, zes liedjes per jaar. En toen zat hij te vertellen dat er artiesten zijn die 200 liedjes per jaar schrijven, maar daar zijn er dan maar 5 goed van. En hij neemt de moeite niet om die andere 195 te schrijven. En dat vond ik zo’n leuk antwoord en ik heb ook altijd alles wat hij doet zoveel stijl en klasse vinden uitstralen en het zit nooit goedkoop en ordinair in elkaar. En toch is heel catchy en het is een begenadigd zanger en ik heb wel wat met die goeie man. Platonisch dan.

I:
Jaja, het erge is nu dat ik zo naar je zit te luisteren dat ik geen idee meer heb wat de volgende clip

H:
Dat wordt Oasis. Dat vind ik ook een goede band. Paul McCarthny zei er eens over: ‘De laatste CD heeft nogal lang op zich laten wachten omdat die jongens er nogal wat moeite hadden om een nieuwe CD te bedenken, omdat ze alle Beatles
accoorden die er te stelen waren al gebruikt hadden’. Het zijn natuurlijk een stel over het paard getilde kwalletjes, ik vind het fantastische  muzikanten, maar ze hebben er natuurlijk een soort air van gemaakt om iedereen te beledigen

I:
Vind je dat niet een beetje overdreven?

H:

Ja. Ik heb er wel eens eentje ontmoet, en dat zijn van die mensen dan stel je je beleefd voor en dan kijken ze je zo aan en dan pakken ze je hand niet aan. Nou, laat ik het zo zeggen, ik heb toen de lijfwachten geteld, en ik dacht ‘Ik sla niet’. Maar zeer onaangename mensen, maar dat moet je los zien van hun muzikale vermogen.

I:
Ik vind dat toch wel moeilijk.

H:
Nee, daar heb ik helemaal geen last van. Want tegenwoordig geven ze ook toe dat ze alles van de Beatles gejat hebben en in de clip die nu komt kan je dat ook zien, want het is een directe verwijzing naar ‘Yellow Submarine’ van de Beatles. En het is een briljant lied, ja dat moet je ze toch nageven. Ze kunnen toch wel wat.

[ Clip: Oasis – All Around The World ]

I:
Oasis hebben we het net uitgebreid over gehad, daar gaan we het niet meer over hebben. David Bowie!

H:
Nou, dat is altijd één van m’n helden geweest.

I:
Weleens ontmoet?

H:
Ik heb hem één keer ontmoet.

I:
Niet geloven gewoon.

H:
Ik heb hem toen een handje mogen geven en hem mogen interviewen, maar toen was hij in een slecht humeur. Dat was toen hij in Nederland in wat tegenwoordig de ‘Bolland-studio’s’ heet, een plaat aan het opnemen was. Dat heeft hij ook
nog gedaan, net als de grote artiesten, die dan op wereld-toernee zijn en dan een goed idee hebben. Dan huren ze even een studio af en gaan daar een plaat opnemen. En hij heeft daar toen, een paar nummers opgenemen. En toen werkte ik
ook al bij de radio en toen mocht ik hem interviewen, maar hij was slecht gehumeurd. Maar wat ik altijd leuk aan die man heb gevonden, is dat hij  bijvoorbeeld heeft leren zingen . Als je oude platen van hem hoord dan hoor je  een hoog dun geknepen stemmetje, en nu heeft hij een hele brede dikke stem zingen. En hij ook altijd precies gedaan waar hij zin in had. En dat waardeer ik in mens en artiesten. Tot toppunt van z’n roem begint hij een soort hardrockband en iedereen zegt dan ‘joh, waarom doe je dat nou’. En dan zegt hij ‘Nou, omdat ik het leuk vind’.

I:
Daar kan jij je wel mee vinden.

H:
Ja, hij doet dus wat hij artistiek leuk vind en tegelijkertijd, het is een rakker hoor die Bowie, is het een jongen die zo zakelijk als de pest. Het is de eerste jongen die aandelen in z’n eigen talent op de beurs bracht en meer van dat soort dingen. Hij is schrikbarend rijk en is nooit te beroerd geweest om altijd een beetje het experiment te zoeken, maar ook nooit te beroerd geweest om af en toe even een bloedcommercieel liedje te maken zoals dit:

I:
En dat kan ook?

H:
Dat is ook goed. ‘This is not America – David Bowie’

[ Clip: David Bowie – This is not America ]

[ Clip: Henk Westbroek – Loods me door de storm ]

I:
Ja, we hebben nu al z’n favourieten gezien, maar we hebben hem nu ook nog even aan het werk gezien. Dat was jij zelf.

H:
Ja, dat vind ik altijd heel genant om naar mezelf te kijken, ik kijk ook nooit naar foto’s van mezelf. Ik ben van huis uit wetenschapper en dan zit je ooit in een bandje en dan wordt je per ongelijk beroemd en dan worden er opeens hele
andere dingen aan je gevraagd. Je moet bijvoorbeeld foto’s laten nemen. Dan kan je in zo’n fotostudio en dan staat er zo’n fotograaf met al dat licht en die zegt dan ‘Doe eens wat spontaans’. Een echt model weet precies wat hij moet doen, maar ik voel met altijd diep ongelukkig en ik vind ook altijd dat ik er te dik uit zie, wat redelijk kan kloppen gezien mijn gewicht. Dan denk ik ‘oh, dat doe ik niet goed’. Nee, ik vind naar mezelf kijken altijd bijzonder onaangenaam. Bijna net zo onaangenaam als naar mezelf luisteren, want dan denk ik ook altijd, dat had ik anders moeten doen, en dat soort  dingen.

I:
Maar je ontkomt er niet aan, het is af, en het album komt eraan.

H:
Ja, dat hoort er een beetje bij, tegenwoordig clips en het is wel eens leuk om zo’n ding te maken. Maar als ze morgen wettelijk verboden zouden worden, dan zou ik er ook geen traan om laten.

I:
Nou, als ik ooit nog eens in de positie kom dat ik een V.I.G. mag doen, dus met een VJ, dan zet ik hem er absoluut in.

H:
Nou, dat is lief van je

I:
En dan ga ik net zo leuk vertellen over jou, als jij hebt gedaan over al die artiesten. Ik vond het onwijs gaaf dat je er was. Heel veel succes en tot gauw

(Henk geeft Isabelle een kus op de hand)

H:
Ja, we hebben het zo vaak over sex gehad en dan moeten we ook een keer de lichtelijke variant ervan doen. Dank je wel, heel aardig van je.

bron: TMF, Very Important Guest, 21 februari 1998

Reageer hierop