Recensie DVD Zuigwortel (Cultkrant)

Henk Westbroek kennen we in heel veel rollen. Hij brak door als zanger van de jaren tachtig rockers `Het Goede Doel`, maar was ook VARA-coriffee, radiopresentator, `kinderen voor kinderen componist` en bevlogen politicus. Daarnaast is hij ook nog eigenaar van de roemruchte kroeg `Stairway to Heaven` in Utrecht. Maar muziek maken lijkt nog altijd zijn grootste passie te zijn en met de DVD en CD Zuigwortel doorloopt hij weer eens al die liedjes die van hem een bekende Nederlander gemaakt hebben.

Laten we beginnen met de CD die bij Zuigwortel is gevoegd. Op deze plaat wordt Westbroek bijgestaan door pianist Philibert van den Bosch. Dit album is dus geen weergave van de liedjes die tijdens het theaterprogramma op de DVD worden gespeeld, maar Westbroek is speciaal voor de plaat nog even de studio in gedoken. Het resultaat zijn leuke ingetogen nieuwe versies van nummers uit het rijke oeuvre van de Utrechtenaar, met als aardige bonus het lied Zombies dat binnenkort als titelsong van de Nederlandse film Horizonica zal worden gebruikt. Toch denk ik bij het horen van de plaat dat het voor Westbroek eens tijd wordt om met nieuwe materiaal te komen, dit is nu de zoveelste bewerking van oud materiaal die hij zijn luisteraars voorschotelt.

Om eerlijk te zijn ben ik nog nooit iemand tegengekomen die zei: die Henk Westbroek dat vind ik nu een sympathieke gozer. Nou is dit niet noodzakelijk, want allemansvrienden komen natuurlijk ook weer niet erg ver in het leven. Westbroek probeert echter met zijn programma Zuigwortel een cabareteske muziekvoorstelling te geven en daarbij moet je als kijker wel een zeker mate van sympathie opbouwen met de man op het toneel. Henk Westbroek haalt alles uit de kast en tovert het theater in Doetinchem om tot een ware kroeg, met wijn en halal-worst, maar hij wil maar niet echt grappig worden. Zijn grappen zijn wel eens komisch, maar hij gooit ze er dan zo bitter uit dat het maar geen cabaret wil worden.

De musicus in Henk Westbroek is echter ook duidelijk aanwezig op de DVD en laat een overwegend goede indruk achter. Het is jammer dat Westbroek af en toe zenuwachtig rond loopt en zijn stem klinkt in de studio duidelijk beter, maar in de liedjes weet hij wel degelijk een gevoelige snaar te raken. Maargoed, we hadden natuurlijk niets anders verwacht van een artiest met een dergelijke staat van dienst.

Het programma staat subliem op de DVD, zeker als je bedenkt dat het een cabaret-DVD is. Over het algemeen zijn die namelijk technisch zwaar onderbedeeld. Het beeld is anamorf 16:9 beeld met een heldere transfer. Het geluid is ook uitstekend, met een bitrate 224 kbs, maar dan wel stereo. Samenvattend is de CD van Zuigwortel zeker interessant, maar wordt het wel tijd dat Westbroek eens uit die biobak klimt en met nieuw werk komt. De DVD van het theaterprogramma is muzikaal interessant, maar een succesvol cabaretier zal Westbroek niet worden, daarvoor is hij simpelweg niet vrolijk genoeg.

Bron: Cultkrant, 10 oktober 2005