Recensie DVD Zuigwortel (DVD-club)

Op 15 en 16 april van dit jaar gaf Henk Westbroek in de Schouwburg Amphion te Doetinchem een cabareteske muziekvoorstelling. De meeste mensen kennen Henk van het nummer “Zelfs je naam is mooi” dat een aantal jaar geleden erg populair was en onder andere op Nieuw Nederlands Peil verscheen (terzijde: hij staat ook op deze DVD). Wat de meeste mensen echter niet weten is dat Henk een muzikale duizendpoot is en geen enkel medium onaangeraakt heeft gelaten.

Hoewel de show traag op gang komt met veel wrange humor die eerder irritant dan komisch genoemd kan worden, weet Henk na ongeveer twintig minuten het publiek voor zich te winnen. Een pakkende grap over ejaculerende vissen in de zee gecombineerd met schoon drink water blijkt het eigenlijke begin van de show. Henk is los en vanaf dat moment valt hij van de ene grap in de andere. Het leuke aan de show is dat Henk Westbroek alles bij mekaar improviseert. Een wijntje tussendoor is geen enkel probleem en een homograp over de pianist bewijst maar weer dat Henk een ongekend humorist is. Na elke conférence volgt een liedje waarvan moeilijk is te bepalen of je deze nou serieus moet nemen of niet. De teksten zijn in ieder geval zeer divers en de onderwerpen wijken af van Hitlers’ Mein Kampf tot Sinterklaas en Jack de Ripper. Zeker is in ieder geval dat de liedjes één voor één de stijl van Henk bevatten en als gevolg hiervan dus allemaal echte meezingers zijn. Je moet er even voor gaan zitten en je moet er zeker van houden, maar zit je in de show dan kom je er voor het einde zeker niet meer uit.

Beeld- en Geluidskwaliteit moet je maar niet al te serieus nemen. Het beeld wordt aangeboden in een 4:3 formaat en het geluid staat op een 2.0 spoor. De DVD zelf is regiovrij en dus af te spelen op elke DVD speler. Leuke toevoeging aan deze release is de audio CD waar je alle songs nog een keer op terugvindt. Saaie middag in de auto? Dan is dit zeker een aanrader.

Extraatje Een toevoeging op de DVD is de videoclip “Zombies”. Voor een release als deze toch een leuk extraatje. Conclusie Voor liefhebbers van Henk Westbroek en cabaret is dit een leuke toevoeging aan de collectie.

Bron: DVD-club, 3 oktober 2005, link