Henk Temming in Jury X Factor: duel tussen tegenpolen

In de jury van de tv-talentenjacht X Factor vliegen ze elkaar over nagenoeg alles in de haren. Tegenpolen Henkjan Smits en Henk Temming in discussie aan de hand van een handjevol stellingen.

Onze onderlinge ergernissen zetten we voor televisie extra aan.

Henkjan Smits: ,,Onzin. Er is niets gespeeld. Ik vind Henk gewoon niet zo goed als talentscout.’’
Henk Temming: ,,Privé vind ik Henkjan een aardige man, maar we zijn het professioneel vaker niet met elkaar eens dan wel.’’
Smits: ,,We kunnen het best met elkaar vinden, maar in de uitzending word ik soms gewoon moe van Henk.’’
Temming: ,,Dat is wederzijds.’’

De 26+-deelnemers hadden bij de X Factor veel meer kwaliteit dan de jongere kandidaten.

Temming: ,,Zeker. Henkjan en Marianne vormen een combine. Zodra ze de kans krijgen sturen ze iemand uit mijn groep naar huis. Waarom? Omdat die van mij zoveel beter zijn.’’
Smits: ,,De vier besten zaten zeker niet in Henks categorie. Had wel gekund. Als ik de selectie had gemaakt. Dat klinkt nogal arrogant en aanmatigend…en dat bedoel ik ook zo.’’
Temming: ,, Over vijf jaar hoor je van mijn kandidaten zeker nog veel. Van Henkjans beschermelingen betwijfel ik dat ten zeerste. Die zijn niet uniek genoeg, zijn te herleiden naar wat er al is. Richy is verder een gemiddelde RB/soulzanger. En ook van het type Sharon hebben we er in Nederland al heel veel. Mijn finaliste Melanie had trouwens meer mogelijkheden dan zij. Christian? Aardige jongen, maar zijn optreden was nooit overtuigend.’’

Marketingtypes zoals Henkjan zijn het onkruid van de maatschappij.

Temming: ,,Dat heb ik gezegd, ja. Het gaat mij hier om: sommige mensen denken vanuit de muziek. Anderen, zoals Henkjan, vanuit de behoefte van het publiek. Vroeger maakte een artiest eerst een plaat. Daarná probeerde de marketingafdeling die te verkopen. Nu gaat het andersom: alleen wat aan de massa te slijten is wordt gemaakt. Zo verdwijnt de ontwikkeling want marketingmensen kiezen voor makkelijk scoren. Daarom gebeurt er al 25 jaar niets meer in de muziek.’’
Smits: ,,Dus er komen geen nieuwe artiesten meer bij? En Spinvis dan? Wat een onzin.’’
Temming: ,,Nee, geen vernieuwende. Dat komt doordat de avantgarde nu driehoogachter op een flatje woont en niets verdient.’’
Smits: ,,Omdat op hun muziek niemand zit te wachten. Zo simpel is het. Op welk platenmaatschappij-pand heb jij ooit ‘stichting’ zien staan? Alles begint bij het talent van de artiest, maar met coaching vorm je iets dat de massa kan bereiken. Henk richt zich daar niet op, maar het is míjn grootste kick. Als ik niet zo muzikaal was had ik dit werk niet kunnen doen, maar wel een mooi verkoopplan voor een nieuwe Tefal-pan kunnen bedenken.’’
Temming: ,,Toch zijn ze bij pakweg Unilever wél bezig met innovatie.’’
Smits: ,,Maar zo’n bedrijf heeft cash cows die dat financieren. Een platenmaatschappij heeft geen geld meer om een vals spelend tuba-orkest te proberen waarvan je al weet dat er geen markt voor is.’’
Temming: ,,Klopt. Maar mijn stelling is: dat het zo slecht gaat komt niet door het downloaden, maar omdat de muziek al jaren heel erg slecht is. Waarom zou je nu een plaat kopen? Je hebt hem al.’’
Smits: ,,Nee, dan jouw vroegere project City to City. Dat leek zeker niet op R.E.M.? Muziek wordt nog steeds in alle variaties aangeboden, maar als bandjes koste wat het kost iets onbegrijpelijks willen maken, spelen ze voor lege zalen. Logisch.’’
Temming: ,,Marketing heeft tegenwoordig overal grip op. Zelfs politici richten zich op doelgroepen van zoveel mogelijk stemmers in plaats van gewoon te zeggen wat ze vinden.’’
Smits: ,,Nee, het gaat juist om authenticiteit bij de x-factor. Daar bewust mee omgaan is helemaal niet kwalijk. Jij zou je ook eens bewuster moeten zijn van hoe je overkomt. Dat maakt je een leuker mens.’’

Henk Temming is met zijn opvattingen in de jaren ’70 blijven hangen. Zo werkt de muziek gewoon niet meer.

Smits: ,,Inderdaad. De muziek is een volwassen industrie geworden. Vroeger gold ‘we gooien iets op en zien wel of er iets blijft hangen’. Nu moet elk dubbeltje drie keer worden omgedraaid. Je moet je realiseren dat de hoogste kwaliteit niet altijd het meest succesvols is. Dit programma is geen zangwedstrijd, maar een zoektocht naar een nieuwe, complete artiest. Dat die via tv wordt gezocht is doodnormaal. In het buitenland gebeurt dat, zie Christina Aguilera en Justin Timberlake, al jaren.’’
Henk: ,,De muziek is pas een ‘volwassen business’ geworden sinds het slecht gaat. Toen de bomen nog tot in de hemel groeiden was het volgens jou dus geen echte business? Er werd wel omzet gedraaid!’’
Henkjan: ,,Jij vindt dus eigenlijk: breng maar uit, we zien wel of het publiek het wil. Dat houd je als platenmaatschappij niet lang vol. Waarom doe je eigenlijk mee aan X Factor? Je weet hoe dat werkt.’’
Henk: ,,Juist om het fenomeen duidelijk te maken.’’
Henkjan: ,,Dat fenomeen is wel gemaakt voor de massa, hoor.’’

Deelnemers aan een tv-talentenjacht mag je als jurylid niet afkraken.

Temming: ,,Ik vind Henkjan nog steeds beledigend jureren. Het erge is: dat heeft hij zelf niet eens in de gaten. Deelnemers zingen daar in al hun kwetsbaarheid en dan durft hij tegen Anja te zeggen dat hij ‘de echte Anja nog niet heeft gezien’. Marianne presteerde hetzelfde. Volgens hen verfraait Anja haar liedjes met vocale hoogstandjes. Henkjan ergert zich daaraan, maar het is gewoon haar emotie van het moment. Anja kan zich niet kwetsbaarder opstellen. ’’
Smits: ,,Anja kan goed zingen, maar is onberekenbaar en zingt vaak hysterisch. Verder is iemand die vooruit wil gediend bij duidelijke kritiek. Die kan soms hard zijn, maar is wel nuttig.’’
Temming: ,,Het gaat mij om onéérlijke kritiek. Henkjan kent Anja niet. Hoe kan hij zeggen dat hij de echte Anja niet ziet? Natuurlijk: ik bekritiseer Sharon ook. Maar puur zangtechnisch. Daar heeft ze wat aan, want op de manier waarop Henkjan haar haar stem laat belasten ligt ze over twee jaar op de operatietafel. Maar daar heeft hij schijt aan. Met z’n keiharde kritiek heeft hij Melanie, die nog helemaal aan het begin van haar ontwikkeling staat in de knop gebroken.’’
Smits: . Zo’n talent heb ik in al die jaren tv-talentenjachten niet meegemaakt. Elke week bezorgt ze me kippenvel.’’
Temming: ,,Absoluut Anja. Voor het eerst heeft Nederland iemand van wereldniveau. En dan bedoel ik de klasse Christina Aguilera, Céline Dion en Barbra Streisand. Als ze in Amerika weten dat er hier zo een rondloopt, komen ze haar morgen halen. Sharon doet het leuk en heeft mee dat ze er goed uit ziet. Maar als Anja zingt, vergeet je dat ze niet zo mooi is. Nederland vindt Trijntje Oosterhuis z’n beste zangeres. Anja is beter.’’
Smits: ,,Sharon bewees al tijdens de confrontatie-ronde dat Trijntje niet langer nummer één is.’’

X Factor. Zaterdagavond 20.00 uur. RTL 4.

PASPOORT

Christiaan Hendrik (Henk) Temming
Geboren: 7-12-1951, Utrecht.
Privé: alleenwonend. Eén zoon.
Woonplaats: Amstelveen.
Loopbaan: In 1978 begonnen als zanger en liedschrijver bij Het Goede Doel. Scoort met mede-zanger Henk Westbroek de grote hits België (1982) en Vriendschap (1983). In 1989 schrijft het duo de nummer één-hit Alles kan een mens gelukkig maken voor René Froger. In 1991 trekt Temming de stekker uit de groep. Temming wordt producer en maakt platen met De Kast, Linda de Mol, Paul de Leeuw. Als producer verantwoordelijk voor zeker 50 hits, waarvan de meeste door hem geschreven.

Henkjan Smits
Geboren: 9 oktober 1961, Almelo.
Woonplaats: Naarden.
Privé: getrouwd met Petra, twee dochters.
Loopbaan: In de platenindustrie begonnen als plugger. Daarna marketing manger en artist & reportoire-manager en ontdekker van rockgroep Kane en Volumia!. Smits maakte ook succesvolle platen met André van Duin, Total Touch en Herman Brood. In 2002 voor het eerst juryvoorzitter bij Idols. Begint in 2004 zijn eigen talentenscout-website. In 2006 schrijft hij het boek Ontdek je eigen x-factor – De weg naar persoonlijk succes.

Bron: Algemeen Dagblad / Stefan Raatgever

Reageer hierop