Het Goede Doel stoort zich aan Leo Blokhuis (Nu.nl)

HEERLEN – Voordat Het Goede Doel begint aan een concertreeks op een aantal zomerfestivals, doet het duo Henk Temming en Henk Westbroek eerst een boekje open over de Nederlandse muziekindustrie. “Alle volkszangers kopen hun nummer 1-hit”, beweert Westbroek tegen NU.nl.

Eerder dit jaar verscheen Liefdewerk, het zevende album van Het Goede Doel. Westbroek en Temming waren in het verleden verantwoordelijk voor Nederlandstalige klassiekers als België (Is Er Leven Op Pluto…?), Vriendschap, Nooduitgang en Alles Geprobeerd. Bovendien hadden beide Henken solo succes.

“Mijn platen werden niet op Radio 3 gedraaid, omdat hij er zat”, zegt Temming over de voormalige werkgever van Westbroek, in de periode dat de twee ruzie hadden. “Er werd door onder andere Sjors Fröhlich pontificaal partij gekozen voor Westbroek. Ik hoorde dat via pluggers.”

Temming lag indertijd ook overhoop met zijn platenmaatschappij, omdat deze maar twee singles van zijn eerste soloalbum uitbracht. “Ik had daar ontzettend de pest over in. Ik zei tegen mijn goede vriend Frank Boeijen dat ik het volgende album in het Engels zou uitbrengen. Dan had ik in ieder geval demo’s voor het buitenland.”

Serviceartikel
“‘Nee, Henk! Niet doen!’, zei Frank. Uiteindelijk heb ik een album gemaakt met vier hele goede nummers en de rest was duidelijk minder. Als serviceartikel heb ik toen de B-kant van een single van het eerste geflopte album aangeboden. Dat werd als single uitgebracht. Uiteindelijk hebben ze de derde plaat afgekocht. Die is dus nooit gemaakt.”

Later was Temming actief als producer en liedjesschrijver van de Friese band De Kast. “Die band had veel groter kunnen zijn”, laat Temming zich ontvallen. “Ze zaten zichzelf in de weg, vanwege onervarenheid en de angst even niet in de spotlight te staan. Je kunt Het Goede Doel een hoop verwijten, maar niet dat.”

Zelfoverschatting
“Misschien hadden we soms iets van zelfoverschatting, maar we zijn altijd van onze eigen kracht uitgegaan.” Een mogelijke internationale doorbraak van Het Goede Doel tijdens de livetelevisie-uitzending van Europe A Go Go (een rockvariant van het Eurovisie Song Festival) werd gedwarsboomd door een technische storing.
“Ik heb zelden zo gevloekt”, zegt Westbroek over die bewuste storing, tijdens een videoclip van de Engelstalige versie van België. Er zou zelfs een volledige elpee komen met Engelstalige liedjes. “Er heeft nog een week een depressieve Engelsman bij me gelogeerd, die zelfmoord wilde plegen”, herinnert Westbroek zich.

Slikken
Het Goede Doel beweert dat Naast Jou, de single van het vorige album Gekkenwerk, eigenlijk een nummer 1-hit had moeten zijn. “Die single is 35.000 keer legaal gedownload,” vertelt Temming, “maar Marco Borsato stond toen op 1, met slechts 1.500 downloads. Dat is wel even slikken.”

De reden hiervoor was de constructie van de download. De single kon gratis legaal worden gedownload, terwijl er wel rechten werden afgedragen. “Het was een cadeautje”, aldus Westbroek. “Als ik een boek koop en ik geef dat boek aan jou cadeau, dan is het toch nog steeds gekocht?”

Inkopen
Het tweetal is ervan overtuigd dat bijna alle Nederlandse hits worden ingekocht. “Als wij op 1 staan, dan hebben we het gekocht”, lacht Temming. “Dat kost je ongeveer vijfduizend euro”, legt Westbroek uit. “Het is een truc waar een hoop artiesten gebruik van maken. Alleen Gerard Joling geeft het toe, maar ze doen het allemaal.”

Hoewel Het Goede Doel alleen met het door René Froger gezongen Alles Kan Een Mens Gelukkig Maken de bovenste plek van de Top 40 bereikte, wil Westbroek misschien nog eens een nummer 1-hit kopen. “Het is wel erg verleidelijk. We hebben ons daar altijd van onthouden, maar dat geeft geen garantie voor de toekomst.”

Wijsneus
De heren storen zich aan het magere aanbod van popmuziek op televisie. “Iedere keer wordt er hijgerig gedaan over een nieuw bandje door zo’n wijsneus”, zegt Westbroek geïrriteerd. “Zo’n Leo Blokhuis, die drie minuten over een liedje staat te lullen en maar een minuut laat horen.”

“Minachting voor muziek wordt verkocht als liefde voor muziek”, vervolgt hij. “Ik stoor me het meest aan de Van Nieuwkerken en Blokhuisen. Het is net 1984, het boek; oorlog is vrede en vrede is oorlog. Maar ik ken Leo en het is een hele aardige jongen in de omgang.”

Blokhuisje
“Ik volg hem ook op Twitter en dan zie ik die muzikanten die bij hem langs zijn geweest hem allemaal een veer in zijn reet steken, omdat ze hopen dat ze nog een keer mogen. Zal ik je een geheim vertellen? Weet je hoe onder professionele muzikanten een krankzinnige analyse van muziek wordt genoemd? Een Blokhuisje.”
Westbroek is naar eigen zeggen de uitvinder van het woord “muziekpolitie”, waarmee hij regelmatig verwees naar de muzieksamenstellers van 3FM. “Ik noemde ze ook wel eens de muziekgestapo.” Temming grapt: “Dat is één van de vele redenen dat je er nu niet meer zit.”

Het Goede Doel is live te zien op 18 juni op Retropop, Emmen, op 13 augustus op Dutch Valley Festival, Velsen-Zuid en op 3 september op Griendpop, Poortugaal.

Bron: Nu.nl / Pierre Oitmann

Reageer hierop